Λάβαμε και αναρτούμε επιστολή που απέστειλε ο συνάδελφος   Πιτσιλαδής Τζάννος   Βιολόγος Εκπαιδευτικός Υποδιευθυντής 4ου ΓΕΛ Κορυδαλλού στα Μ.Μ.Ε. με αφορμή το σχέδιο που έχει διαρρεύσει για το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου.

 

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

ΠΡΟΣ την Κα ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, την Κα ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, τους ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥΣ, την ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ και το ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

Με αφορμή την διαρροή του προσχεδίου για την μεταρρύθμιση στην παιδεία θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες σκέψεις και απορίες σχετικά με το προτεινόμενο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας μαθημάτων του νέου Λυκείου σε ότι αφορά την διδασκαλία της Βιολογίας.

Διδάσκω την Βιολογία εδώ και 26 χρόνια, τα τελευταία 17, σε Λύκειο.

  • Με την μεταρρύθμιση του 1983 και το σύστημα των δεσμών διδάσκαμε την Βιολογία στην Β Τάξη για 1,5 ώρα (1 ώρα το α εξάμηνο και 2 ώρες το β εξάμηνο) και 4 ώρες στην 2η δέσμη της Γ Τάξης.
  • Με την μεταρρύθμιση του 2000 σύστημα Πανελληνίων εξετάσεων που ισχύει και σήμερα διδάσκουμε 2 ώρες (1 ώρα στην Β Τάξη και 1 στην Γ Τάξη), 2 ώρες Βιολογία Επιλογής στη Β Τάξη (ανθρώπινο σώμα), και 2 ώρες στην Θετική κατεύθυνση της Γ Τάξης. Ήταν κάποια πρόοδος και το λέω αυτό γιατί αυξήθηκε η διδασκαλία του μαθήματος έστω για μισή ώρα στην Γενική Παιδεία.
  • Το προτεινόμενο σχέδιο για τη μεταρρύθμιση του νέου Λυκείου του 2010 λέει μηδέν ώρες ως μάθημα Γενικής Παιδείας.

Στον 21Ο αιώνα, στον αιώνα του DNA, στον αιώνα που συντελείται επανάσταση στην Bιολογία, στον αιώνα της Βιοτεχνολογίας, στον αιώνα που κατασκευάζεται υπολογιστής DNA, στον αιώνα που θα επιδιορθώνονται γονίδια και οι θεραπείες για τις ασθένειες θα είναι ατομικές, οι ώρες διδασκαλίας θα είναι μηδέν. Οι μαθητές δεν πρέπει να μάθουν τι είναι το DNA;

Στον αιώνα που η Γη κινδυνεύει από καταστροφή λόγω των ανθρώπινων παρεμβάσεων στις ισορροπίες της, της αλόγιστης χρήσης των πόρων της και των συνεπειών τους, στον αιώνα με τα τεράστια Οικολογικά προβλήματα, η επιστήμη που διδάσκει τις ισορροπίες αυτές δεν θα διδάσκεται.

Στον αιώνα που το διατροφικό πρόβλημα είναι τεράστιο είτε λόγω έλλειψης βασικών πόρων σε φτωχές χώρες, είτε λόγω κακής ποιότητας διατροφής που αφορά και εμάς, στον αιώνα που η χώρα μας προσπαθεί να εξάγει πρότυπα διατροφής (μεσογειακή διατροφή), η επιστήμη που δίνει την βασική γνώση των αναγκών και των λειτουργιών του σώματος μας, δεν θα διδάσκεται.

Θα διδάσκονται στα φιλολογικά μαθήματα οι αρχαίοι μας Φιλόσοφοι ,η σκέψη τους, οι ιδέες τους, που πρώτιστα αφορούσαν την ζωή και τα φαινόμενα της, όμως η επιστήμη που μελετά και εξηγεί αυτά τα φαινόμενα, Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ δεν θα διδάσκεται.

Ναι είναι σημαντικό να ασκούνται οι μαθητές (αύξηση ωρών Φυσικής Αγωγής). Αλήθεια το σώμα γίνεται υγιές μόνο με την φυσική άσκηση και όχι με γνώση των κανόνων λειτουργίας του και των διατροφικών αναγκών του;

Σήμερα που τα στατιστικά δείχνουν αύξηση των εκτρώσεων και των προβλημάτων που συνεπάγονται, οι μαθητές την ώρα που ωριμάζουν και αρχίζουν να γνωρίζουν το σώμα τους και τον εαυτό τους, δεν θα παίρνουν καμιά βασική γνώση. Δεν χρειάζονται άραγε τη  γνώση του σώματος τους;

Την ώρα που γίνονται προσπάθειες να περιοριστούν σοβαρά μεταδοτικά νοσήματα στη χώρα μας (π.χ. AIDS, ηπατίτιδα, κ.α.), οι μαθητές δεν πρέπει να πάρουν μαθήματα των τρόπων μετάδοσης και προφύλαξης;

Την ώρα που αυξάνονται οι χρήστες ναρκωτικών ουσιών, με τεράστιες κοινωνικές και άλλες συνέπειες, δεν πρέπει να παρέχεται στοιχειώδης γνώση για τις συνέπειες αυτών των ουσιών;

Αλήθεια ποια μεταρρύθμιση δεν λαμβάνει υπ’ όψιν της τις επιθυμίες των ενδιαφερόμενων μαθητών; Πόσοι άραγε μαθητές επιλέγουν την Βιολογία Γενικής παιδείας στη Γ Τάξη για να εξεταστούν Πανελλήνια;

Ποια μεταρρύθμιση ποιας χώρας του κόσμου, εξαιρεί το 2010 την Βιολογία, από το να είναι μάθημα Γενικής Παιδείας, εγώ δεν γνωρίζω καμιά χώρα, τουλάχιστον στην Ευρώπη.

Ποιοι άραγε είναι οι στόχοι της μεταρρύθμισης; Τι ανθρώπους θέλουμε να διαμορφώσουμε; Το Λύκειο πρέπει να διαμορφώνει ανθρώπους με συνείδηση και γνώση της κατασκευής του σώματος τους και των λειτουργιών του;

Η Βιολογία πέραν του ότι είναι πειραματική επιστήμη (σύμφωνα με το προσχέδιο) δίνει βασικές γνώσεις στους αυριανούς πολίτες, τους δίνει όπλα για την καλύτερη διαβίωση τους.

Η Βιολογία πρέπει να είναι μάθημα Γενικής παιδείας και να το διδάσκονται όλοι οι μαθητές του Λυκείου τουλάχιστον σε μία Τάξη.

 

Πιτσιλαδής Τζάννος,
Βιολόγος Εκπαιδευτικός Υποδιευθυντής 4ου ΓΕΛ Κορυδαλλού

Θέσεις Εκπαίδευσης

Μετα-διδακτορική θέση Μοριακής Βιολογίας - Παν. Örebro, Σουηδία

06 Νοεμβρίου 2017
Μετα-διδακτορική θέση Μοριακής Βιολογίας - Παν. Örebro, Σουηδία

Ζητείται μετα-διδακτορικός ερευνητής στη βιολογία με ειδίκευση στη μοριακή βιολογία, για συνεργασία ορισμένου χρόνου με ερευνητική ομάδα μοριακής βιολογίας. Το πεδίο της έρευνας περιλαμβάνει μεταγραφωμική (transcriptomics) και βιοπληροφορική για διαφορετικούς οργανισμούς όπως ζεβρόψαρα (zebafish) και μοντέλα ποντικιών. Η διαδικασία αίτησης είναι διαδικτυακή, και γίνονται δεκτές μόνο αιτήσεις στα Σουηδική, Αγγλικά,...

Θέσεις Εργασίας

13 Θέσεις εργασίας για Βιολόγους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και...

14 Νοεμβρίου 2017
13 Θέσεις εργασίας για Βιολόγους στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO)

Προκυρήχθηκαν θέσεις εργασίας με σύμβαση ορισμένου χρόνου για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε τομείς ενδιαφέροντος αλιείας, υδατοκαλλιέργειας, περιβάλλοντος κ.α. στον Παγκόσμιο Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας. Συγκεκριμένα προκυρήχθηκαν 13 Θέσεις εργασίας για Βιολόγους στους τομείς: 1) Ιχθυολογία 2) Διαχείριση περιβάλλοντος και δασών 3) Μικροβιολογία 4) Βιο-ασφάλεια 5) Υδατοκαλλιέργειες Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων...

Επιμορφώσεις

Εγκαίνια Έκθεσης στο ΥΠΕΘ

16 Νοεμβρίου 2017
Εγκαίνια Έκθεσης στο ΥΠΕΘ

Εγκαίνια Έκθεσης στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Εγκαίνια της Έκθεσης «Παιδεία Τέχνας Κατεργάζεται», στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου 2017. Την έκθεση οραματίστηκε και σχεδίασε ο Γιάννης Παντής και αφιερώνεται στην μνήμη του.

Ομάδα Εργασίας Φοιτητών

  • Ένας νευρικός διακόπτης για το φόβο

    Ένας νευρικός διακόπτης για το φόβο Ένας νευρικός διακόπτης για το φόβο Sarah Stanley Μετάφραση από: Μαρίνα-Σαββίνα Τσατσαλίδη (Marina-Savvina Tsatsalidi) – Φοιτήτρια Φαρμακευτικής, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). Όταν κάτι μας τρομάζει, θα πρέπει να παγώσουμε ή να το ερευνήσουμε; Η Sarah Stanley περιγράφει πώς οι επιστήμονες από το Ευρωπαϊκό Εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας (European Molecular Biology Laboratory) εξερευνούν τα μυστήρια του εγκεφάλου, προσπαθώντας να κατανοήσουν την αντίδρασή μας στο φόβο. Η εικόνα είναι Read More
  • Ανάμεικτες αισθήσεις: κατανοώντας τη συναισθησία

    Ανάμεικτες αισθήσεις: κατανοώντας τη συναισθησία Ανάμεικτες αισθήσεις: κατανοώντας τη συναισθησία Amanda Tilot Μετάφραση από: Νεφέλη Γαρούφη (Nefeli Garoufi) – Φοιτήτρια Βιολογίας, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). Πώς θα ήταν οι αριθμοί και οι μουσικές νότες, αν είχαν χρώματα; Οι άνθρωποι με συναισθησία βιώνουν τον κόσμο με αυτό τον τρόπο – και οι επιστήμονες προσπαθούν να βρουν το γιατί. Τι χρώμα είναι η Τρίτη; Αυτή η ερώτηση μπορεί να μη βγάζει νόημα για τους Read More
  • Φως εν Ζωή: η χημεία του βιοφωτισμού

    Φως εν Ζωή: η χημεία του βιοφωτισμού Φως εν Ζωή: η χημεία του βιοφωτισμού Gianluca Farusi, Susan Watt Μετάφραση από: Αλέξανδρο Χαρωνιτάκη (Alexander Charonitakis) – Φοιτητής Βιολογίας, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). Εμπλουτίστε τα μαθήματα χημείας σας, παρατηρώντας το φαινόμενο του βιοφωτισμού. Οι εμφανίσεις του βιοφωτισμού, αποτελούν ένα από τα φυσικά θαύματα του κόσμου. Η απόλυτη ομορφιά από τα χορευτικά φώτα των πυγολαμπίδων ή τα λαμπερά μπλε κύματα που προκαλούνται από το πλαγκτόν του Read More
  • 1
  • 2