Μάνατζμεντ παντού, αλλά όχι Βιολογία

Αναδημοσιεύουμε από την εφημερίδα Καθημερινή (29/4/11) το εύλογο άρθρο του κου Ν. Ξυδάκη για το πρόγραμμα διδασκόμενων μαθημάτων στο υπό διαμόρφωση Νέο Λύκειο.

Το πρόγραμμα διδασκομένων μαθημάτων στο υπό διαρκή μεταρρύθμιση λύκειο, όπως έχει γίνει γνωστό, μάς βάζει σε σκέψεις για τη δυναμική της πολύπαθης αυτής σχολικής βαθμίδας. Κατά κοινή ομολογία, το λύκειο αντί να αποτελεί την κορωνίδα της γενικής παιδείας, έχει καταντήσει ένας διάδρομος χωρίς δική του αξία, ένα πέρασμα με απόληξη τις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, ήδη προβληματικά και ανεπαρκή κι αυτά.

Αντί ο έφηβος μαθητής να ολοκληρώνει τις εγκύκλιες σπουδές του και να αποκτά ουσιαστική γνωριμία με τις επιστήμες και τα γράμματα, εξαναγκάζεται να επιλέξει «κατεύθυνση, και να πέσει με τα μούτρα στα φροντιστήρια και στο εστιασμένο διάβασμα της εξεταστέας ύλης.

Αντί να μαθαίνει, αποστηθίζει και εξετάζεται. Το νέο λύκειο φαίνεται ότι δεν καταφέρνει να θεραπεύσει αυτήν τη μονομέρεια. Πάλι στη Β΄ Λυκείου οι 16χρονοι καλούνται να επιλέξουν «κατεύθυνση», θετική ή θεωρητική, και στη Γ΄ Λυκείου επιλέγουν επιπλέον και τεχνολογική. Ουδέν καταστροφικό μέχρι στιγμής. Τα αλλόκοτα αρχίζουν με το μενού μαθημάτων. Στο νεωτεριστικό λυκειακό μείγμα Δανίας Νότου - Φινλανδίας - ΜΒΑ προκρίθηκαν ως υποχρεωτικά μαθήματα και για τις δύο βασικές κατευθύνσεις οι Αρχές Οικονομίας και Διοίκησης και το Πρότζεκτ-Ερευνητική Εργασία. Αντιθέτως, δεν κρίθηκαν απολύτως αναγκαία τα μαθήματα της Βιολογίας και της Πληροφορικής· ο μαθητής Β΄ Λυκείου καλείται να επιλέξει ένα μόνο εκ των δύο. Αν διδαχθεί Βιολογία, χάνει την Πληροφορική, και αντιστρόφως. Είναι σαφές ότι για το νέο λύκειο το Μάνατζμεντ και το Πρότζεκτ κρίθηκαν υπέρτερα και πιο αναγκαία από τη Βιολογία και την Επιστήμη των Υπολογιστών. Εντούτοις, ο οιοσδήποτε έχει στοιχειώδη σχέση με την εποχή, γνωρίζει ότι οι επιστήμες που εκτοξεύθηκαν στα τέλη του 20ού αιώνα και αυτές που πρόκειται αναμφίβολα να κυριαρχήσουν και στον 21ο αι. είναι η Βιολογία και η Πληροφορική. Και όχι βέβαια μόνο ως επιστημονικά - επαγγελματικά πεδία, αλλά ως γνωστικές περιοχές άμεσα συνυφασμένες με την καθημερινή ζωή, με το περιβάλλον, με την αναδιαμορφούμενη ηθική, με την επικοινωνία, με κάθε μορφή εργασίας και κοινωνικής σχέσης.

Με ποια λογική άρα το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει το λύκειο του 21ου αιώνα, συρρικνώνοντας ή και εξαφανίζοντας τη διδασκαλία των κατ’ εξοχήν επιστημών του καιρού μας; Μπορώ να φανταστώ τη χρησιμότητα της εκπαίδευσης στην έρευνα και τις μεθόδους της, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ τη σημασία της διδασκαλίας Μάνατζμεντ (και έτσι όπως διδάσκεται…) στον σχηματισμό μιας εγκύκλιας μόρφωσης. Και ήδη μπορώ να φανταστώ 18χρονο απόφοιτο λυκείου που δεν θα έχει ακούσει το όνομα του Δαρβίνου και τη θεωρία της εξέλιξης ή, αντιστοίχως, δεν θα υποψιάζεται καν πώς τα Μαθηματικά, η Λογική και οι γλωσσικές δομές βρίσκονται στον πυρήνα του λάπτοπ, του κινητού του ή του πλεϊστέισον, δηλαδή της καθημερινότητάς του. Πάλι ημιμαθείς «πτυχιούχους» ετοιμάζουμε.

Πηγή: Εφημερίδα Καθημερινή

Κοινή ανακοίνωση Π.Ε.Β. - Π.Ε.ΚΑ.Π.

Κοινή ανακοίνωση για το Νέο Λύκειο

Η Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (Π.Ε.Β.) και η Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Πληροφορικής (Π.Ε.ΚΑ.Π.), εκφράζουν από κοινού την έντονη διαμαρτυρία τους για τη θέση που επιφυλάσσει στις δύο επιστήμες αιχμής, τη Βιολογία και την Πληροφορική, το σχέδιο για το «Νέο Λύκειο».

Σε μια εποχή που οι δύο αυτές επιστήμες βρίσκονται σε φάση συνε-χούς και ραγδαίας ανάπτυξής τους, παράγοντας συνεχώς νέες γνώσεις και τεχνολογίες που αλλάζουν άρδην την καθημερινότητα του ανθρώπου με τις διευρυνόμενες εφαρμογές τους, η θέση τους στο προτεινόμενο Λυκειακό πρόγραμμα είναι υποβαθμισμένη.

Η «συνάθροιση» των δύο διδακτικών αντικειμένων σε ένα ζεύγος αλληλοαποκλειόμενων μαθημάτων στη Β’ και στη Γ’ Λυκείου της Α’ κατεύθυνσης (Θετικής), είναι ένα τελείως αντιπαιδαγωγικό μέτρο. Οι μαθητές θα αναγκάζονται να επιλέξουν και να διδαχθούν μόνο μία από τις δύο επιστήμες και θα στερούνται έτσι τις βασικές και θεμελιώδεις γνώσεις που θα τους πρόσφερε και η διδασκαλία της άλλης.

Είναι επίσης έξω από κάθε δεοντολογία οι μαθητές μόλις τελειώνουν την Α’ Λυκείου να καλούνται να επιλέξουν ουσιαστικά την ανώτατη σχολή που τους ενδιαφέρει, ώστε να πάρουν και το ανάλογο μάθημα και αυτό να συμβαίνει μόνο για αυτά τα διδακτικά αντικείμενα, ενώ όλα τα άλλα μαθήματα του Νέου Λυκείου θα έχουν, σωστά, διακριτή και μοναδική θέση.

Οι δύο Ενώσεις εκφράζουν την κοινή τους θέληση να αγωνιστούν δυναμικά και σε όλα τα επίπεδα, ώστε τα μαθήματα της Βιολογίας και της Πληροφορικής να βρουν τη θέση που τους αρμόζει στο Νέο Λύκειο, θέση που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης των μαθητών μας στη σύγχρονη κοινωνία.

Αίτημα αναίρεσης άδειας του ΥΠΕΠΘ για "γενετικά" τεστ στους μαθητές

Η έλλειψη θεσμικού πλαισίου στην χώρα μας για τις υπηρεσίες γενετικής καταδεικνύει την αδυναμία της Πολιτείας να εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες Υγείας και να αναβαθμίσει την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών, ενώ ταυτόχρονα έχει επιτρέψει την ανάπτυξη ανεξέλεγκτων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Ακραίο παράδειγμα αποτελεί η εκχώρηση άδειας ενημέρωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας (σχολείο) με "γενετικά τεστ" που στερούνται επιστημονικής εγκυρότητας και αποπροσανατολίζουν τον πολίτη. Ιδιαίτερα η έγκριση άδειας ενημέρωσης για αυτές τις δραστηριότητες στην μαθητική κοινότητα αποτελεί μια -τουλάχιστον- επιπόλαια απόφαση χωρίς αντίστοιχο προηγούμενο.

Με σχετικό έγγραφό της η ΠΕΒ καταθέτει στο Υπουργείο Παιδείας το αιτημα άμεσης αναίρεσης της άδειας. Με το παρόν ωστόσο θα θέλαμε να επισημάνουμε προς κάθε ενδιαφερόμενο συνάδελφο η μη, οτι η Ένωσή μας θα συνεχίσει να προασπίζεται κάθε δικαίωμα που απορρέει απο την επιστημονική μας κατάρτιση, ωστόσο θα τηρεί πάντα την επιστημονική και επαγγελματική δεοντολογία που πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε συνάδελφο και δραστηριότητές μας.

Σχετικά έγγραφα:

Έγγραφο της Π.Ε.Β.

Έγγραφο της εταιρίας

Έγγραφο του Υπουργείου

Ανάκληση παροχής άδειας για την ενημέρωση για το γονιδιακό έλεγχο σε σχολικές μονάδες

Μετά από τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για την παροχή άδειας από το Υπουργείο Παιδείας  για την "επιστημονική ενημέρωση" που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στους μαθητές, τους γονείς και τους δασκάλους δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, με θέμα «Τα οφέλη του Γονιδιακού Ελέγχου», στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Υγείας και τις ενέργειες της Π.Ε.Β. η άδεια ανακλήθηκε σύμφωνα με την παρούσα απόφαση.

Θέσεις Εκπαίδευσης

MSc degree in Infectious Diseases and International Medicine

Interdepartmental MSc degree in Infectious Diseases and International Medicine "From Bench to Bedside". More details

Θέσεις Εργασίας

Expression of interest for Science writer - BSRC Fleming

Call for Expressions of Interest Science writer, BSRC Fleming The Biomedical Sciences Research Center ‘Alexander Fleming’ (www.fleming.gr) is seeking professionals with a proven track record in scientific writing, including research and infrastructure grant writing and reporting, business and investment planning, science policy development and/or science journalism. More details.

Επιμορφώσεις

Δευτέρες της Τέχνης στο ΑΠΘ: «Ραγδαίος αφανισμός» (Racing extinction), Λούι Ψυχογιός

Ο Πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ σας προσκαλούν στην: Προβολή του ντοκιμαντέρ "Ραγδαίος αφανισμός" (Racing extinction) του Λούι Ψυχογιός, και Ομιλία από τον Κοσμήτορα της Σχολής Θετικών Επιστημών, καθηγητή Χ. Χιντήρογλου, «Βιοποικιλότητα: Η Διαχρονική Συμμαχία της Ζωής» τη Δευτέρα 22 Μαΐου 2017, στις 20.00,...