Αγαπητοί συνάδελφοι, σας κοινοποιούμε την επιστολή του ΔΣ της ΠΕΒ προς την Υπουργό Παιδείας που αφορά δημοσίευμα κατάργησης του τμήματος Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (ΒΕΤ), καθώς και την αντίστοιχη ανακοίνωση της πρυτανείας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Θέμα: ΟΡΘΟΤΗΤΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΣ Δ3 ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γενικής Παιδείας των ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΛ 2011

  • Για να διαμορφωθούν οι «προτεινόμενες απαντήσεις» στα εξεταζόμενα πανελλαδικώς μαθήματα Βιολογίας, συνεκτιμώνται αφενός οι απόψεις ευάριθμων έμπειρων συναδέλφων διδασκόντων σε Λύκεια, βαθμολογητών επί πολλά χρόνια και αφετέρου πανεπιστημιακών συναδέλφων του ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ κατά περίπτωση. Η παραπάνω διαδικασία  ακολουθήθηκε και για τις φετινές εξετάσεις.  Υπήρξε απόλυτη ομοφωνία ότι η ορθή απάντηση για το επίμαχο ερώτημα του Δ3 θέματος στο μάθημα Βιολογία Γ.Π. (Πανελλήνιες Εξετάσεις 14-5-2011) είναι ότι πρόκειται για ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ανοσοβιολογική απόκριση. Η άποψη που υποστηρίζει ότι αφορά ΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ ανοσοβιολογική απόκριση δεν τεκμηριώνεται επιστημονικά και δεν εκπηγάζει από την εξεταζόμενη ύλη του σχολικού εγχειριδίου.
  • Για να οδηγηθεί ο διαγωνιζόμενος στη σωστή απάντηση απαιτείται κριτική συνεκτίμηση των δεδομένων του προβλήματος και των στοιχείων της εξεταζόμενης ύλης. Επιπλέον, είναι δεδομένο πως στα κριτήρια βαθμολόγησης συμπεριλαμβάνονται και ο τρόπος σκέψης και τα κριτήρια προσέγγισης.
  • Αποτελεί πάγια θέση μας η απρόσκοπτη διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων και η αποφυγή εντάσεων που αναστατώνουν τους υποψηφίους ή τους καλλιεργούν προσδοκίες και αποδυναμώνουν την προσπάθειά τους. Κακώς, όμως, το θέμα συντηρείται και γιγαντώνεται με πρωτοφανή τρόπο, αλλά και ετεροβαρώς σε σχέση με προβλήματα σε άλλα μαθήματα. Φυσικά συμμετείχαμε έντονα στον «εσωτερικό» διάλογο των συναδέλφων μας βαθμολογητών, ώστε να διαμορφωθεί μια κοινή και αιτιολογημένη στάση που προάγει την ισόνομη και αποτελεσματική αξιολόγηση.
  • Από την πρώτη στιγμή διαθέταμε την άποψη συναδέλφων μας Βιολόγων ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ και ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΩΝ στις Επαναληπτικές Πανελλήνιες Εξετάσεις, οπότε και ετέθει ιδιαίτερα παραπλήσιο ερώτημα. Τόσο οι «ενδεικτικές απαντήσεις» της ΚΕΕ 2005 για αυτό το θέμα, όσο και η άποψη που επικράτησε μεταξύ των βαθμολογητών ομοφωνούσαν ότι πρόκειται για ΠΡΩΤΟΓΕΝΗ ανοσοβιολογική απόκριση! Επιπλέον δεν γνωρίζουμε να υπήρξε καμία δημόσια διαφωνία προς αυτό.
  • Συμμεριζόμαστε εμπράκτως  την αγωνία συναδέλφων μας με διαφορετική άποψη για να μην αδικηθούν κάποια παιδιά. Αυτό, όμως, δεν υπηρετείται με την αποδοχή επιστημονικά αδόκιμων θέσεων, οι οποίες δεν τεκμηριώνονται από την εξεταζόμενη ύλη. Οι αιτιάσεις  για την ποιότητα των σχολικών εγχειριδίων (του συγκεκριμένου μα και τόσων άλλων σε πλήθος μαθημάτων, τα οποία γέμουν προβλημάτων), αλλά και της υφής της διδασκαλίας (όλων των μαθημάτων) σε σχολεία και φροντιστήρια, είναι αντικείμενο μια γενικότερης και -δυνάμει- παραγωγικής συζήτησης, αλλά επ’ ουδενί δεν ακυρώνουν τα προηγούμενα.
  • Εκτιμούμε την ευαισθησία του βουλευτή Μ. Κεφαλογιάννη για την δίκαιη αντιμετώπιση των υποψηφίων, αν και έπρεπε να διασταυρώσει τα στοιχεία που του παρασχέθηκαν, αναρωτιόμαστε όμως για τα κίνητρα όσων του τα παρείχαν, ευχόμενοι να είναι αγαθά, εφόσον είναι δεδομένο ότι τα στοιχεία αυτά δεν είναι αληθή.
  • Μετά το τέλος των Πανελληνίων Εξετάσεων είμαστε διατεθειμένοι να συμμετάσχουμε σε ανοιχτό διάλογο για το συγκεκριμένο θέμα, αλλά  και για το συνολικό πλέγμα «εξετάσεις-τρόποι διδασκαλίας-σχολείο-φροντιστήριο». Προς το παρόν, ας αφεθούν οι υποψήφιοι απερίσπαστοι.
  • Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ

Τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων 2011 στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας των Ημερησίων Λυκείων και ΕΠΑΛ χαρακτηρίζονται ως σαφή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της διδακτέας ύλης και αναδεικνύουν την κριτική και συνδυαστική ικανότητα των υποψηφίων, περισσότερο από προηγούμενα χρόνια, γεγονός ενθαρρυντικό. Ένας μαθητής με ουσιαστική κατανόηση και γνώση της εξεταζόμενης ύλης μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια στις απαιτήσεις της εξέτασης.

Θεωρούμε ότι η παροχή σαφέστερων οδηγιών από την ΚΕΕ θα συμβάλει σημαντικά στην αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης, καθώς και πάλι οι παρεχόμενες οδηγίες δεν είναι επαρκείς.

Ευχόμαστε καλή επιτυχία για τη συνέχεια

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΒ

Μπορείτε να βρείτε τις προτεινόμενες απαντήσεις εδώ

Τα θέματα των Πανελληνίων Εξετάσεων 2011 στο μάθημα της Βιολογίας Θετικής Κατεύθυνσης των Ημερησίων Λυκείων και ΕΠΑΛ ήταν σαφή και αφορούσαν μεγάλο τμήμα της εξεταζόμενης ύλης. Παράλληλα, είχαν έντονη διαβάθμιση δυσκολίας. Τα θέματα, τα οποία απαιτούσαν κριτική προσέγγιση ήταν σαφώς περισσότερα από αυτά των προηγούμενων χρόνων, γεγονός θετικό.

Επιπρόσθετα, η έκταση των ζητούμενων απαντήσεων ήταν πολύ μεγάλη. Επισημαίνεται ότι για την ορθή απάντηση του ερωτήματος Δ5 προαπαιτείται η σωστή προσέγγιση προηγούμενων ερωτημάτων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη απώλεια μορίων, στοιχείο μη επιθυμητό.

Τέλος, σε κάποια θέματα υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν ισότιμα δεκτές. Ατυχώς και πάλι οι οδηγίες βαθμολόγησης από την ΚΕΕ είναι ελλιπείς. Για την εξασφάλιση της ισονομίας μιας αποτελεσματικής αξιολόγησης των υποψηφίων απαιτείται η παροχή πληρέστερων και σαφέστερων οδηγιών.

Ευχόμαστε καλή επιτυχία για τη συνέχεια

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΒ (ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΒΙΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ)

Μπορείτε να βρείτε τις προτεινόμενες απαντήσεις εδώ.

Οι Πανελλήνιες Εξετάσεις, όχι μόνο ή κυρίως ως θεσμός και διαδικασία, αλλά όσον αφορά την υφή και τη στόχευση των θεμάτων που τίθενται, αποτελούν στοιχείο διαρκούς συζήτησης εύλογα, ως προς την αποτελεσματικότητα της επιχειρούμενης αξιολόγησης. Παράλληλα, με αυτά τα χαρακτηριστικά τους, περιχαρακώνουν την εκπαιδευτική πράξη στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, τουλάχιστον, σε πλαίσια που - κατά μια άποψη- δεν προάγουν ούτε το βάθος της  εκπαιδευτικής διαδικασίας, ούτε και την χρηστική αξιολόγηση των πολύπλευρων δυνατοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών του Λυκείου.

Ανεξάρτητα, το δυνατόν, από τα προηγούμενα έχει μεγάλη σημασία τα θέματα που τίθενται να προάγουν τη βέλτιστη αξιολόγηση στο προκαθορισμένο πλαίσιο! Κάτι που συχνά δε συμβαίνει σε πλήθος εξεταζόμενων μαθημάτων, μηδέ - φυσικά -  εξαιρουμένων των εξεταζόμενων βιολογικών μαθημάτων (Βιολογία Γ.Π., Βιολογία Θ.Κ. και Βιοχημεία - ως μέρος του μαθήματος Χημεία - Βιοχημεία της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 1).

Κατ’ επανάληψη έχουμε ζητήσει να διαμορφωθούν «τράπεζες θεμάτων» μετά από ανοιχτή διαδικασία, να δημιουργηθεί «σώμα βαθμολογητών», οι «λύτες» στην ΚΕΕ να είναι τουλάχιστον δύο (ανεξάρτητα εργαζόμενοι ο ένας από τον άλλο), εξορθολογισμό της διαδικασίας ορισμού των εισηγητών των θεμάτων, κεντρικός συντονισμός των βαθμολογικών κέντρων -  θεσμοθετημένη διαβούλευση των «συντονιστών» βαθμολόγησης - και συναπόφαση τους, σαφείς και πλήρεις οδηγίες βαθμολόγησης από την ΚΕΕ  και άλλα που η εμπειρία έχει αναδείξει, είναι εύκολα υλοποιήσιμα …και με χαμηλό κόστος. Εκτός από μια πιλοτική - ατελή  προσπάθεια συντονισμού των βαθμολογικών κέντρων, ΤΙΠΟΤΕ άλλο δεν έχει γίνει.

Παράλληλα, οι συνάδελφοι βαθμολογητές καλούνται και πάλι (και ίσως πολύ πιο έντονα λόγω της οικονομικής συγκυρίας) να «βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά» αξιολογώντας χρηστά και αποτελεσματικά, υπαμειβόμενοι τουλάχιστον και εργαζόμενοι σε απαράδεκτες συνθήκες (ουσιαστικά η αποτελεσματικότητα της εργασίας τους οφείλεται στο φιλότιμο και το αίσθημα τους προσφοράς).

Το μόνο που με πολύ κόπο έχει αναδειχθεί, είναι να ακούγονται ευρέως και να λαμβάνονται ουσιαστικά υπ’ όψιν οι απόψεις των αρμόδιων Επιστημονικών Ενώσεων για τα θέματα που έχουν τεθεί και να μην εξαρτάται  και η ψυχολογία των διαγωνιζόμενων από μια πανσπερμία, συχνά  αντικρουόμενων προσωπικών, στάσεων διαφόρων συναδέλφων.

Συνεπώς, στην παρούσα χρονική στιγμή προβάλλει ως αναγκαιότητα η συνδράση ΟΛΩΝ των εμπλεκόμενων και ενδιαφερόμενων συναδέλφων. Για αυτό παρακαλούμε όλες και όλους:

Να επικοινωνήσουν, εγκαίρως,  με την ΠΕΒ για να συνδιαμορφωθεί  η άποψη της για τα θέματα των εξεταζόμενων βιολογικών μαθημάτων.

Ως διδάσκοντες (σε σχολεία ή φροντιστήρια) και βεβαίως ως βαθμολογητές να συνδράμουν - και πάλι επικοινωνώντας εγκαίρως - για μια πανελληνίως ενιαία και τεκμηριωμένη (παιδαγωγικά και επιστημονικά) αξιολόγηση των διαγωνιζόμενων.

ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ Η ΣΥΝΔΡΑΣΗ ΠΟΛΛΩΝ ΕΧΕΙ ΘΕΤΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ!

Για την Επιτροπή Παιδείας της  Πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων,

Ο συντονιστής

Ανδρέας Ζοάνος

Θέσεις Εκπαίδευσης

Θέση ΕΔΙΠ στο ΔΠΘ για Βιολόγους Εκπαιδευτικούς

04 Μαΐου 2020
Θέση ΕΔΙΠ στο ΔΠΘ για Βιολόγους Εκπαιδευτικούς

Το Εργαστήριο Φυσιολογίας του Τμ. Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με έδρα την Αλεξανδρούπολη, ενδιαφέρεται να στελεχωθεί με συναδέλφους Βιολόγους που υπηρετούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (διορισμένοι), είτε με απόσπαση ή με μετάθεση. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί θα μπορούσαν να συνεπικουρήσουν στις ερευνητικές δραστηριότητες, στις εργαστηριακές ασκήσεις των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών,...

Θέσεις Εργασίας

Θέση Βιολόγου - Περιβαλλοντικές Μελέτες Γ. Ματθαίου

20 Μαΐου 2020
Θέση Βιολόγου - Περιβαλλοντικές Μελέτες Γ. Ματθαίου

Από το γραφείο του Γ Ζ Ματθαίου ζητείται βιολόγος άμεσα με ανάλογες γνώσεις και εμπειρία για να ενταχθεί στην ομάδα "ΕΚΠΟΝΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΛΟΓΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ NATURA 2000 ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ". email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να...

Επιμορφώσεις

14η Διημερίδα Βιολογίας - Online version

25 Μαΐου 2020
14η Διημερίδα Βιολογίας  - Online version

Αγαπητοί/ές συνάδελφοι, σας αποστέλλουμε συνημμένα το δελτίο τύπου, το πρόγραμμα και την αφίσα της 14ης διημερίδας Βιολογίας με τίτλο «Η κοινωνία συναντά τη σύγχρονη Βιολογία». Η διημερίδα θα πραγματοποιηθεί Την Πέμπτη 28 και την Παρασκευή 29 Μαΐου 2020 στην αίθουσα «Γαλάτεια Σαράντη» του Υπουργείου Παιδείας και θα μεταδοθεί ζωντανά από...

Ομάδα Εργασίας Φοιτητών

  • Σακχαρώδης Διαβήτης

    Σακχαρώδης Διαβήτης Σακχαρώδης Διαβήτης Συγγραφέας: Klaus Dugi Μετάφραση από: Γρηγοριάδη Σωκράτη (Grigoriadis Sokratis) – Βιολόγο, Μεταπτυχιακό Φοιτητή, Ιατρική Σχολή - ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Diabetes mellitus' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η συχνότητα εμφάνισης του διαβήτη αυξάνεται, τόσο στον ανεπτυγμένο όσο και στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Ο Klaus Dugi, Καθηγητής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης της Γερμανίας, πραγματεύεται τα Read More
  • Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης

    Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Ανακαλύπτοντας τη δράση της ουρεάσης Συγγραφέας: Anna Lorenc Μετάφραση από: Μαρίνα-Σαββίνα Τσατσαλίδη (Marina-Savvina Tsatsalidi) – Φοιτήτρια Φαρμακευτικής, ΕΚΠΑ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Investigating the action of urease' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ). Η Anna Lorenc του Volvox project εξηγεί τη σημασία του ενζύμου ουρεάση και παρουσιάζει ένα πρωτόκολλο για την αναπαράσταση της δράσης του στην τάξη. Read More
  • Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα

    Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Εξέλιξη εν δράσει: παθογόνα Συγγραφέας: Jarek Bryk Μετάφραση από: Ντέα-Αλεξάνδρα Λάγκι (Ntea-Alexandra Lagki) - Φοιτήτρια Μοριακής Βιολογίας & Γενετικής, ΔΠΘ και Παναγιώτη Κ. Στασινάκη (Panagiotis K. Stasinakis) - Εκπαιδευτικός, Βιολόγος, MEd, PhD, Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων (PanHellenic Union of Bioscientists). (Πρόκειται για του άρθρο 'Evolution in action: pathogens' του Scienceinschool, έχει δοθεί άδεια για μετάφραση και δημοσίευση από την ΠΕΒ) Προτάσεις κριτή (ηλικία/θέμα): κάτω από 11, 11-14, 14-16, 16-19 / Εξέλιξη, Γενετική, Πληθυσμιακή γενετική, Φύση της επιστήμης Οι παθογόνοι οργανισμοί, οι οποίοι απειλούν την Read More
  • 1
  • 2